Een nieuw avontuur

20 oktober 2023 - Gemert, Nederland

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer na ruim anderhalf jaar. Ik hoop dat jullie nog allemaal mee willen lezen met mijn nieuwe avonturen. Mocht dit niet zo zijn dan kun je jezelf als het goed is afmelden voor deze reis mails.

Zoals de meeste van jullie nog wel zullen weten hebben wij vorig jaar met 6 collega's een fantastische en indrukwekkende reis naar Gambia gemaakt. We hebben nog lang nagenoten samen van alles wat we daar beleefd hebben, en deze reis gaat volgend jaar waarschijnlijk ook een vervolg krijgen, maar voor het zover is ga ik zelf nog eerst op een nieuwe missie. De afgelopen 8 jaar heb ik mezelf vooral ingezet voor kansarme kinderen, maar nu is het tijd om mijn focus toch even te gaan verleggen en ga ik in actie komen voor de bedreigde diersoorten die er op mijn geliefde continent rondlopen.

In 2024 is het tijd voor weer een nieuw avontuur. Mijn hart blijft toch liggen bij de wilde dieren die ik vanaf kleins af aan al zo fascinerend vind door hun imposante uiterlijk, omvang en kracht. Zoals we allemaal weten is onze planeet op dit moment zeer kwetsbaar en verandert hij ingrijpend door toedoen van de mens. Gelukkig zijn we steeds beter op weg om de aarde beter te beschermen en te behouden door duurzame initiatieven. Ikzelf houd enorm van reizen en wil graag zoveel mogelijk van onze mooie planeet met eigen ogen bewonderen. Maar vliegen is natuurlijk ook niet best voor de natuur. Daarom is bij mij de behoefte ontstaan om mijn reizen te combineren. Ik wil de wereld zien maar tegelijkertijd iets goeds terug doen om zo toch een steentje bij te dragen aan het behoudt van onze planeet en de mooie wezens die hierop leven, zodat ook onze kinderen en kleinkinderen straks nog kunnen genieten van al het moois dat er op onze aarde leeft.

cheetah

Op 3 mei aanstaande vertrek ik met ‘Stichting BEWILD’ en een team van andere vrijwilligers naar Zuid-Afrika om organisaties te bezoeken als ‘Endangered Wildlife Trust’,  ‘Elephants Alive’ en ‘Down to the Wire’, die zich hardmaken voor de bescherming van wilde dieren waaronder wilde olifanten en gieren. Olifanten worden o.a. gedood voor hun ivoor en omdat ze steeds vaker dichtbij de bewoonde wereld komen op zoek naar voedsel omdat hun eigen leefomgeving vernietigd wordt. Gieren worden bedreigd door stropers omdat deze op kadavers van gedode dieren afkomen, hierboven rondcirkelen en daarmee de plaatsen aangeven waar stropers zich bevinden. Gieren zijn ontzettend belangrijk voor ons ecosysteem, want deze dieren ruimen kadavers op die anders voor grote uitbraken van ziekten wereldwijd kunnen zorgen. En van grote uitbraken hebben we tijdens de corona pandemie allemaal de nare gevolgen van kunnen ondervinden.

1000006536    DSC01468-1024x773 20220524_120659-768x1024

Om deze projecten te steunen wil ik graag geld ophalen door middel van donaties. Met de opbrengst dragen we dan samen bij voor een ‘zender’ van een olifant, ‘vulture ambulances’ (gieren transport boxen gemaakt van licht materiaal waar ook al medicatie inzit en waar de gier voorzien wordt van extra zuurstof) en middelen voor Ben en Joel, twee wildlife dierenartsen die meteen ter plaatse zijn als er een melding komt van een dier dat bv verstrikt is geraakt in een stropersval of strikdraad.

1000006537 1000006538

Anti-stroperij-eenheden dragen hun steentje bij door deze dodelijke ‘death traps’ (vallen) te verwijderen uit onze natuurgebieden. Eenmaal verwijderd, dienen deze strikken geen ander doel. Nu laten zij van deze strikdraden en andere vallen uniek handgemaakte sierraden maken zoals ringen en armbanden als een symbool voor ‘leven’ en ‘hoop’ voor wildlife. Het is een wereldwijd probleem en doodt miljoenen dieren. Als er niet wordt ingegrepen door deze dierenartsen gaan deze dieren vaak een langzame en pijnlijke dood tegemoet. Het ingezamelde geld wordt beschikbaar gesteld aan deze selecte groep dierenartsen voor wilde dieren, die hun leven hebben gewijd aan het maken van een verschil binnenin natuurbehoud, ter dekking van de kosten van behandeling en rehabilitatie. Ook deze sierraden probeer ik in de komende maanden te verkopen om geld in te zamelen.

1000005137 1000005151 1000005158 1000005140 1000005469

Ook ben ik inmiddles bezig om kleine fotoboekjes te maken voor mensen. Deze boekjes zijn 15-15 cm en bevatten 26 bladzijden. Je kan maximaal 100 foto's aanleveren en de kosten voor zo'n boekje zijn € 25 - € 35,- afhankelijk wat voor boekje je wil. Dit kunnen foto's zijn van een vakantie, feestje, kinderen etc. Ben je geïnteresserd in bepaalde sierraden of wil je een fotoboekje voor jezelf laten maken of cadeau geven, of heb je andere vragen?... dan kun je mailen naar: [email protected] . Wil je het project zó steunen dan kan dat natuurlijk ook door via onderstaande QR code te doneren ovv "Expeditie earth Ilse"

1000006526 1000006315

Tijdens onze reis zullen wij kennismaken met deze dierenartsen en de overige mensen van deze organisaties, en zullen zij ons laten zien wat voor belangrijk en geweldig werk zij doen. We zullen wat ‘fieldwork’ gaan doen en we zullen ondersteuning gaan bieden (als de situatie het toelaat want het mag niet teveel stress opleveren voor de olifant) om hen te ondersteunen bij het plaatsen van de enorme zender bij een olifanten bull (mannetje). De olifant zal vanuit een helikopter verdoofd worden, waarna wij de zender proberen te gaan plaatsen en gegevens van de olifant zullen noteren zoals de omvang en lengte van o.a. staart, poten slurf etc. Daarna zal het dier weer langzaam bijkomen en zijn weg kunnen vervolgen. Vanaf dat moment kan deze olifant en zijn kudde gevolgd en beter beschermd worden. Als dat lukt is mijn doel voor deze reis bereikt. Ondertussen houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en natuurlijk zal ik straks tijdens mijn 16daagse reis weer proberen elke dag een verslag te schrijven om jullie weer een beetje mee op avontuur te nemen in het mooie Zuid-Afrika.

Ik wil jullie alvast bedanken dat jullie weer met de avonturen mee lezen en voor jullie steun. Ik houd jullie op de hoogte en wens iedereen een heel fijn weekend.

Lieve groetjes Ilse

1. Yvonne Mennen Smets:
    Toppertje 💖
  2. Marieke Van Der Zanden:
    20 oktober 2023
    Een droom die uitkomt voor je! Enorm blij voor je! 😘
  3. Iris vd Goor:
    Heel gaaf Ils! Ik ga je zeker volgen! ❤️
  4. Joop Martens:
    24 oktober 2023
    Hoi Ilse,
    wederom een fantastisch initiatief. Ook dit gaat jou lukken. Uiteraard gaan wij ons steentje bijdragen. We gaan nog even kijken hoe.
  5. Ilse van der velden:
    24 oktober 2023
    Dankjewel Joop..we gaan ervoor duimen😊. Hoop dat jullie ook aan het genieten zijn in Gambia! Veel plezier nog daar samen en groetjes daar!