Inzamelen

24 september 2021 - Gemert, Nederland

Vanaf het begin van onze baan in de kraamzorg zijn we kraamspullen in gaan zamelen. Ook aan collega's vroegen wij of ze in hun kraamgezinnen waar ze aan het werk waren wilde vragen of ze de overige spulletjes die niet gebruikt werden mee mochten nemen om aan Afrika te schenken. Het ging als een lopend vuurtje en binnen de kortste keren hadden wij dozen vol met kraamspullen bij Marieke in de loods opgeslagen staan. Na een tijd was het zoveel dat we op een dag alles zijn gaan sorteren. Kraamverband, onderleggers, navelklemmen, watten, alcohol, gaasjes en nog veel meer. Alles per doos gesorteerd. De eerste maanden hadden we nog geen connectie met Rescue Baby Gambia, en hebben we met zijn tweetjes alles in de bus geladen en zijn we naar Bergeijk gereden om daar alles te schenken aan de stichting Heart for Gambia. Zij hebben ook een kraamkliniek in Sinchu Baliya. Na de lange boottocht die de container moest maken kregen we na 2 maanden het bewijs dat de container in ontvangst genomen werd door de burgemeester. Alles was op de goede plek terecht gekomen.

Het inzamelen is nog steeds niet gestopt. Er zijn veel mensen die zien en horen van onze reis en bieden spontaan al hun spulletjes aan waar hun eigen kinderen uitgegroeid zijn. Deze week hebben Marieke en ik weer een aantal uren besteed aan het uitzoeken van heel veel babyspullen. Kleertjes, mutsjes, omslagdoeken, lakentjes, beddengoed voor de verloskamers, hydrofiele doeken, spuugdoekjes en katheters. Alles is weer gesorteerd en staat klaar om naar de loods gebracht te worden. Helaas moeten we nu even een stop zetten op het inzamelen van babykleertjes. Rescue baby Gambia heeft in het verleden zoveel kleertjes gekregen dat er teveel geld verloren ging aan het verschepen hiervan. Deze kleertjes zijn dan in dat opzicht een luxe, en de bedoeling is om baby's te redden en ze een goede start te laten maken direct na de bevalling. Logisch natuurlijk, vandaar dat we ons echt moeten richten op materialen voor de verloskamers en medicijnen. Het ingezamelde geld is heel hard nodig om goede apparatuur aan te kunnen schaffen zoals echo en beademingsapparatuur, en spullen voor een goed hygiëne. Voor 1 oktober rijden we samen naar Dodewaard om al deze dozen af te geven in het magazijn van Rescue baby Gambia. dan kan alles weer met de container mee richting de Smiling Coast of Africa. Sommige spulletjes laten we hier en nemen we zelf mee in onze koffer straks, zodat we deze spullen daar meteen zelf ter plekke kunnen gebruiken. Ook Jeanne, onze lieve collega, heeft zich ingezet en gevraagd of de mensen in het bejaardentehuis eventueel babymutsjes wilden breien. Ze waren dol enthousiast en binnen een week hadden ze samen al bijna 100 mutjes gebreid. Echt fantastisch! Straks tijdens onze reis zullen de mensen die hun spulletjes gegeven hebben, deze terug zien op de foto's. Een bewijs dat alles echt goed besteed wordt en op de juiste plaats terecht komt.

Groetjes Ilse

Screenshot_20210924-174845_InstagramSorterenBurgemeester ontvangt de kraamspullen

20210925_154530