Onze zoektocht

23 september 2021 - Gemert, Nederland

Het stond vast. We wilden deze reis echt gaan maken. Inmiddels hadden verschillende collega's gehoord van mijn Gambia avontuur en de plannen die Marieke en ik hadden. Marieke en ik werkte toen nog bij de Zorgboog, en daar waren uiteindelijk 2 collega's ( Marieke H en Vanjuschka )die ook graag met ons mee wilde op avontuur. Vorig jaar juli kregen we een baan aangeboden bij Carus kraamzorg in Boekel en zijn we samen voor een "duobaan" overgestapt. Ook in deze organisatie waren ze enthousiast over onze plannen en waren er uiteindelijk nog 2 collega's (Jill onze verloskundige en Jeanne) die zich bij onze reis aan wilden sluiten. We zullen uiteindelijk dus met een groepje van 5 kraamverzorgenden en 1 verloskundige afreizen naar Gambia.

Nadat we besloten hadden om deze reis te gaan maken, was het zoeken naar een ziekenhuis waar we terecht konden om bevallingen bij te wonen en eventueel te assisteren. Na vele mailtjes naar allerlei stichtingen die kraamklinieken opgezet hadden, kwam ik uiteindelijk uit bij stichting "Rescue Baby Gambia". Dit is een Nederlandse stichting olv Regina Bouwman uit Dodewaard. Tijdens een bezoek aan een ziekenhuis in Gambia in 2012 zag Regina onder haar eigen ogen een pasgeboren baby sterven omdat er niet de juiste middelen aanwezig waren om de zorg te leveren die dit baby'tje nodig had. In het vliegtuig naar huis werd Rescue Baby Gambia Geboren. Deze stichting steunt het District Hospital in Essau, en inmiddels hebben ze ruim 40% van het geboorte sterftecijfer daar omlaag gekregen door hun inzet vanuit Nederland. Ik heb contact opgenomen met Regina en onze wens bij haar op tafel gelegd. Ze heeft de moeite genomen om bij ons lang te komen en haar verhaal te doen, en ons in te lichten over wat we zouden kunnen verwachten. Ze was erg enthousiast over onze plannen en we kregen toestemming om naar deze kliniek af te reizen en daar 2 weken te gaan helpen. Uiteindelijk hebben we gauw daarna onze reis geboekt en vertrekken we op 16 maart 2022 naar Afrika. Het duurt dus nog even maar tot die tijd hebben we nog genoeg te doen en te regelen aangezien we geld willen gaan ophalen om dit ziekenhuis een beetje financiële steun te geven, ook als dank dat we ervaring op mogen doen in de geboortezorg daar. Wordt vervolgd.

Groetjes Ilse

Ons reisteam